Inleiding
Volgens het World Economic Forum (WEF) worden accountants mogelijk de komende jaren door automatisering verdrongen. (zie The Future of Jobs Report 2018). De wereld is aan de data analisten, software ontwikkelaars en digitale marketing strategen volgens het WEF.
Intussen is het 2021 en er zou dan toch iets merkbaar moeten zijn van deze ontwikkeling.
Ontwikkeling aantal vacatures
Het aantal vacatures in accountantsland is hoger dan ooit en voor vele m.n. kleinere kantoren is niet het vinden van nieuwe cliënten, maar het vinden van nieuwe medewerkers, de ‘bottleneck’.
Alle kantoren zijn behoorlijk geautomatiseerd en richten zich vnl. op het kleinere MKB t.w. de samenstelpraktijk.
Niet de naam van het kantoor maar de persoonlijke relatie met de cliënt staat in deze kantoren centraal en de robot en automatisering zijn slechts hulpmiddelen.
De accountant in deze kleinere organisaties acteert als huisarts en specialist tegelijk en is vaak de enige adviseur van de ondernemer, dus hoezo verdringing van de accountant door robotisering?
Bij de grotere accountantskantoren ligt al vele jaren de focus op advisering op het hoogste niveau, middels specialisatie b.v. data analyse, juridisch advies, HRM, fiscaliteit en fusie e/o overname van grote tot zeer grote bedrijven.
De tijd dat KPMG adverteerde met “MKB kiest KPMG” ligt alweer dertig jaar achter ons en de tijd dat Nederlandse banken elkaar met zoveel mogelijk kantoren bestookten is gewijzigd in “zoveel mogelijk via ons platform svp”.
Over veranderingen gesproken
De praktijk laat zien dat de voorkeur van jonge afgestudeerde accountants thans in de meerderheid uitgaat naar een functie bij bedrijven en niet naar het Openbaar Beroep.
Als men kiest voor het Openbaar Beroep, kiest men primair voor de goed betalende grotere kantoren, met mogelijkheden om te specialiseren en uitstekende voorzieningen en arbeidsvoorwaardelijke pakketten.
De grotere kantoren verkeren in de luxe positie om de “krenten uit de pap te halen”. De “mindere goden” komen in principe bij de kleinere kantoren terecht, althans voor zover er kandidaten zijn.
Dit laatste is dus niet het geval. Op dit moment wordt steeds meer gewerkt met ZZP’ers om de gaten te dichten, maar voorspelbaar is, dat dit niet houdbaar is, er zijn gewoon te weinig accountants. Dit betekent dat kantoren er b.v. verstandig aan doen om tijdig aansluiting te zoeken bij een wat grotere collega en geen uitmelkstrategie moeten toepassen, zodat aan het eind de “koe droog staat” en de slager het beest uit zijn lijden moet verlossen.
Kwaliteit
Er moet kwaliteit geleverd worden. Enig idee wat dat is?
Domme vraag natuurlijk. Dat weet toch iedereen: kwaliteit is kwaliteit.
Nu is het zo dat b.v. de AFM daar anders over denkt dan vele bedrijven en accountantskantoren (die het overigens ook allemaal op hun manier doen). Voor het MKB geldt de persoonlijke relatie, en men wil veelal zo min mogelijk en zo laat mogelijk betalen. Dat betekent dat de mensen die de klanten helpen niet alleen administratief maar ook in ieder geval het nodige van de fiscale regels moet weten. Ook personele zaken, arbeidsrecht, ontslagprocedures, hulp bij rouw en trouw zijn vanzelfsprekend. Voor ieder wissewasje een expert roepen wordt toch veel te duur?
Kwaliteit is voor de MKB cliënt dus iemand die ‘van alle markten’ thuis is en nu beschikbaar. Voor de AFM behoeft dit niet, zij controleren de controleur en mikken thans op het inschakelen van nieuwe data analyse instrumenten, zodat die arme accountants straks pakken vol met cijfers en gegevens zullen moeten aanleveren in Amsterdam. Beetje duur, dat wel, maar ach als de procedures maar kloppen nietwaar.
Tekenend is wel in dit verband dat de controles van NBA en SRA moeten worden ingeleverd, zodat we één mooi groot duur bureaucratisch controle apparaat krijgen, waar de accountants en dus hun cliënten voor zullen moeten betalen.
Ben benieuwd of straks toch maar de controle grenzen flink verhoogd zullen worden, immers hoe kun je dit verkopen en behappen?
Nee, ik ga de lezer nu niet vervelen met een verhaal over de gevolgen van de pandemie voor de kantoren. Die hangen nl. vooral van het klantenbestand af.
Ik focus me op het onderwerp van dit blog:
Waarom is het twee voor twaalf in accountantsland?
Twee voor twaalf voor accountantsland geldt eerst en vooral voor de kleinere kantoren in het MKB.
Dit heeft alles te maken met het gebrek aan voldoende personeel en het voldoen aan alle eisen die de wetgever stelt en nog gaat stellen.
Dit laatste leidt tot de noodzaak tot aansluiting bij grotere kantoren of bv verder opereren als administratiekantoor. Ook kan gekozen worden voor branche specialisatie als tenminste de portefeuille dit toelaat. Kortom: een goede strategie met de juiste focus is in deze turbulente tijd is van levensbelang, niet reageren maar ageren dus met het oog op de toekomst. Hopelijk helpt deze notitie hierbij.
Teus Klop, Bedrijfskundige
Directeur Klop & Partners
033 45 46 600 of 06 – 53373312
klop@klop-partners.nl