Dat betekent dus dat het omgekeerde ook opgaat? … Big is ugly? …..
Dus werken bij een groot kantoor is lelijk en onplezierig? Daarom hebben kleine kantoren natuurlijk alle goede mensen en de grote de ‘afvallers’? Eigenlijk valt niet te begrijpen waarom er nog grote kantoren zijn. En bovendien dat er honderden mensen werken. Die mensen kiezen heel bewust voor groot, zoals bijvoorbeeld de ‘big four’. En zijn kennelijk niet zo overtuigd van de schoonheid van een klein kantoor.
De betrekkelijke voordelen van ‘small’
Wat klopt er eigenlijk van zo’n bewering als je uitlegt wat er dan zo mooi is aan een klein kantoor? In de praktijk luiden de antwoorden:
– Lekker overzichtelijk
– Breed gevarieerd takenpakket
– Veel verantwoordelijkheid en cliëntencontact
– Weinig verloop in personeel
– Kans dat je ontslagen wordt is gering (lid kantoorfamilie)
– Minder zware eisen aan procedures en andere voorwaarden
….. Kortom, je bent lid van de ‘happy few’
Dit verhaal ging op tot ongeveer 2007, toen de digitale revolutie nog niet in alle hevigheid was losgebarsten en er een gestage groei werd gerealiseerd in cliënten en medewerkers. Anno 2015 wordt er steeds meer werk en omzet gerealiseerd met steeds minder mensen en wordt het accent ten volle gelegd op de adviespraktijk. Hierbij zijn veel problemen aan de orde, bijvoorbeeld wat is er nodig om een goede adviseur te worden (of te zijn), wat mag dit kosten, hoe verhoudt het advies zich tot de kosten van reguliere honoraria en hoe competent is de gemiddelde relatiebeheerder en/of leidinggevende?
Oplossing voor onvoldoende opdrachten en capaciteit
Het is natuurlijk niet aan ons om hier een waardeoordeel aan te hangen, maar wel stellen we vast dat zich de laatste jaren wel erg veel veranderingen hebben voltrokken, die ervoor zorgen dat ‘small’ terugvalt naar een bedenkelijke omvang, bijvoorbeeld dankzij digitale verwerking en onvoldoende adviesopdrachten en capaciteit. Voldoen aan alle eisen van de wetgever, meegaan met de tijd middels dure investeringen, vak (en/of) vergunning bijhouden, juiste mensen werven, onevenredig grote huisvesting en ‘last but not least’, realiseren van groei, gaat met een dergelijke organisatie niet of onvoldoende lukken. Dit betekent dat hoe dan ook basisverbreding zal moeten plaatsvinden, iets waar ons bureau al meer dan dertig jaar in is gespecialiseerd.
Deze basisverbreding kan met plaatselijke of regionale kantoren, maar ook met grotere spelers die het kantoor, hetzij als nieuwe vestiging, hetzij als versterking van een eigen kantoor in de regio willen voegen. In zijn algemeenheid kan één eigenwijs ‘roosje’ op een groot veld met ‘siergras’ best leuk zijn, echter gevreesd moet worden dat op termijn het roosje overwoekerd wordt en dan heeft niemand er meer wat aan. Nu zijn er ook rozenperkjes waar precies dat ene roosje een uitstekende schakel vormt met de rest. Een verstandige tuinman zorgt dat dit zijn beslag krijgt.
Versterking is er, maar wacht niet tot de praktijk terugloopt of zelfs niets meer waard is
Wacht niet te lang, zodat het niets meer waard is (zie; ook de rapporten van de bankiers waaronder Rabobank en ABN AMRO, alsmede de aanbevelingen van de NBA in deze) en neem vandaag nog contact op met ons bureau, als u in de hiervoor geschetste situatie verkeert. We kunnen als onafhankelijke deskundige op expertniveau, zorgen voor de noodzakelijke versterking.
Het enige wat u behoeft te doen is een telefoontje te plegen of een mailtje te sturen, zodat u voldoende ‘big’ wordt om ‘beautiful’ te zijn.